You are here: Home » Shoppen » Webshoppen v.s. ‘echt’ winkelen

Webshoppen v.s. ‘echt’ winkelen

geschreven door Constance

Regelmatig zijn er gastredactrices die columns schrijven voor shoppen.blogo.nl.

De 1e gast was in 2006, Monique van Loon, freelance journalist voor oa. Girlscene.nl & Fashionscene.nl. Monique heeft voor shoppen.blogo.nl weer een column geschreven.

Webshoppen
versus “echt” winkelen.
Het blijft voor mij een lastig dilemma,
waar ik (gelukkig!) niet echt uit hoef te kiezen. Je kunt het
namelijk gewoon allebei doen. 

De
ene dag de stad in – winkel in winkel uit – en met een grote
stapel tasjes thuiskomen. Héérlijk, maar wel doodvermoeiend. Hoe
fijn het ook is om door winkels te struinen, de kleding echt te
‘voelen’ én live contact te hebben met het winkelpersoneel –
het blijft een uitputtingsslag. Enige troost is dat je met een uurtje
shoppen ruim 200 calorieën verbrandt, en da’s dan toch weer een
appelflap die je eraf shopt.

Soms
vind ik het daarom nog veel fijner om in te loggen bij mijn favoriete
webshops (ik noem een Yoox.com, een Net-a-porter.com,
Mangoshop.com…). Op mijn gemak, onder het genot van een latte
macchiato (lang leve de CoffeeCompany om de hoek) en een bakje
zoutjes door de virtuele winkels surfen. Ik ben vooral fan van het
openen van tabbladen. (Huh?! hoor ik je denken). Dan ga ik naar een
website en een bepaalde categorie, bijvoorbeeld Outdoor Coats –
mijn favoriet – en dan open ik elk aanlokkelijk item in een nieuw
tabblad. Fijn extraatje van Internet Explorer. Vervolgens open ik dan
elk tabblad en keur ik de stukken één voor één, alsof ze komen
auditeren. Ik ben op dat moment de modejury en wik en weeg welk item
wel en welk niet geschikt is. Een heerlijke bezigheid!

Nog
fijner is, wanneer je met je ogen dicht je creditcardgegevens hebt
ingetikt – enerzijds omdat je dit inmiddels blind kan, anderzijds
omdat je niet onder ogen durft te komen hoeveel je af moet rekenen –
je kunt wachten op het pakketje. Bij sommige webshops duurt dat een
eeuwigheid, vooral Amerikaanse sites kunnen er wat van. Enig voordeel
daarvan is dat je dan al bijna weer vergeten bent dat je wat besteld
had, en het als een totale verrassing op de deurmat komt. Bijna als
een cadeautje, zeg maar. Feit blijft dat je op de eerste van de
volgende maand je rekeningafschrift op dezelfde mat krijgt, en je je
dan realiseert dat het een cadeautje ‘uit eigen zak’ is.

Shoppen:
we krijgen er gewoon geen genoeg van. Of het nu in de stad is of
achter je pc, vrouwen zijn er dol op. Mannen overigens ook: uit
onderzoek blijkt dat 56 procent van de mannen liever online koopt dan in een echte winkel. Opvallend,
toch?

Dus
wil je je vriend/man écht een plezier doen en hem belonen voor alle
koopzondagen die hij als sardientje in de H&M doorbracht… kruip
dan lekker samen achter de computer, desnoods met twee macchiato’s,
en koop er lustig op los. Enjoy!

Door
Monique van Loon

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie acter

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com