Opeens waren ze er, een aantal jaren geleden: “Winterbanden”. Het suggereerde dat wij als autorijders de afgelopen 100 jaar gewoon op zomerbanden (een woord dat de spelchecker niet kent overigens), de winter waren doorgekomen, wij sukkels. Alsof je je tijdens een winterse bui, gewoon met zwembroek en bikini de straat op gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat dat er enig wantrouwen in mij zat, bij het horen van de term “winterbanden”. Dat moet wel bedacht zijn, door slimme commerciële mannen en vrouwen uit de wereld van de autobanden. Waarschijnlijk dezelfde die ook willen dat we elk jaar nieuwe skies kopen, omdat er weer iets nieuws is verzonnen. Toen Continental Ladygadgets.blogo.nl uit nodigde om winter- en zomerbanden te testen, was testman nieuwsgierig, maar had hij ook een gezonde dosis Hollandse argwaan. Samen met lezeres Daniëlle reisden we af naar de testbaan van het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid in Barneveld.
De dag in Barneveld begon met theorie in een klaslokaal. Daar werd ons uitgelegd dat Winterbanden door een andere samenstelling simpelweg meer grip hebben. Het rubber grijpt zich als het waren in de weg, als een klauw in een prooi. Daar wordt ons ook uitgelegd dat onder de 7 graden een winterband altijd de enige juiste keuze is. Maar de groep is, als echte Hollanders, kritisch. Want het is toch vaak warmer, in de Hollandse winter? Ons wordt uitgelegd dat je eigenlijk het hele jaar door op winterbanden kan rijden, alleen dat boven de 7 graden de band sneller zal slijten. Maar wisselen in het najaar is vanwege slijtage het slimst. Ondertussen krijgen we (indrukwekkende) cijfers te zien van een veel kortere remweg, met winterbanden. Afhankelijk van snelheid kan dat verschil tientallen meters zijn. Maar we blijven kritisch, ook vanwege de kosten van een extra set van 4 banden, helemaal wanneer je daar nog mooie velgen bij wilt kopen. De mijnheer van Continental roept vol trots dat de winterbanden van Continental uit diverse testen als allerbeste naar voren kwamen. Onder de indruk zijn we van de lijstjes over boetes en aansprakelijkheid bij het rijden van zomerbanden in bijvoorbeeld Oostenrijk. Oef die boetes doen pijn. Maar ok , nu weten we het wel. Het wordt tijd om de baan op te gaan, om te kijken of die praatjes van de mannen van Continental grootspraak of waarheid zijn.
We zijn zoals we al eerder aangaven, te gast bij het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid in Barneveld. Eén van de testbanen is voorzien van een kunststof toplaag, om de situatie op een glad wegdek zo goed mogelijk na te bootsen. De kunststof laag in combinatie met de watersproeiers hebben het effect van een ijsbaan. Naast de baan staan 4 auto’s op ons te wachten. Twee Volkswagens Up!, waarvan een met gewone, ofwel zomerbanden. En een met winterbanden van Continental. Daarnaast staan nog twee andere testwagens van het type Porsche Panamera. Ook hier met en zonder winterbanden. Via mobilofoons krijgen we instructies en mogen we in duo’s alle vier de wagens testen. Minimaal 8 ritten dus. Lezeres Daniëlle kijkt me aan, het feest kan beginnen, wij zijn klaar voor de winterbanden. En we beginnen met de Porsche hebben we net besloten.
Daniëlle bij de Porsche Panamera met Continental winterbanden
We mogen een korte aanloop nemen met onze testauto’s, om daarna rond de 50 kilometer te eindigen op de gladde testbaan op een plek waar we een noodstop moeten gaan maken. Waar we de noodstop mogen maken, ofwel remmen met alle kracht die je hebt alsof je leven er letterlijk vanaf hangt, dat krijgen we iedere keer te horen via de mobilofoon. Stiekem gebruiken we onze korte aanloop bij de Porsches om het gas even vol in te drukken en de kracht van de Porsche Panamera te ervaren. Door het gas daarna los te laten weten we als snel dat we halverwege de testbaan uitrollen naar de vereiste 50 kilometer per uur op de teller. Sneller is niet echt handig, gezien het wapen dat Porsche heet.
Om een lang verhaal kort te maken, een noodstop maken met winterbanden of standaard zomerbanden is een echt een wereld van verschil. Al na de eerste vergelijking vergeten we de marketingpraatjes die we in het klaslokaal kregen. De remweg is spectaculair korter en ook belangrijk, je houdt het voertuig beter ondercontrole. ofwel het verschil tussen tegen een vangrail of de sloot in, of op de weg blijven. Om het er nog maar even in te wrijven, het verschil is veel groter dan we van te voren dachten.
Dames en heren van Continental, u heeft gelijk. Mea Culpa dat wij dachten dat het een verkooppraatje was. Winterbanden zijn veiliger bij omstandigheden in najaar, winter en voorjaar.
Maar blijft het argument dat niet iedereen zomaar geld heeft voor een set winterbanden, ook al is het veiliger. Op de terugreis bedacht Testman een slim plan.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaf recent aan dat wij Nederlanders veel te betalen voor onze autoverzekering. Op autoverzekeringen kunnen we vaak honderden euro’s besparen. Testman heeft een advies, kijk of u kunt besparen op uw autoverzekering en investeer dat bespaarde geld voor in winterbanden. Kost een zondagmiddag, maar qua rendement erg prettig. Lijkt me prachtig voornemen voor 2013!