You are here: Home » Accessoires » Sonos introduceert Sleep Stations

Sonos introduceert Sleep Stations

geschreven door Constance

We gaan richting de winter, dus minder zon en daglicht. En dit weekend komt de wintertijd er ook weer aan, je kan dan wel een uurtje langer slapen, maar dat kan wel je slaapritme in de war brengen. Maar er zijn goede oplossingen voor het ‘slaapprobleem’ in combinatie met je bioritme.

Je slaap werkt onder invloed van je bioritme en je bioritme werkt onder invloed van het slaaphormoon melatonine, wat je lichaam vooral aanmaakt wanneer het donker is. In de winter krijgen we minder licht dan tijdens andere seizoenen waardoor ons bioritme in de war raakt. Vaak zijn we overdag moe door het weinige daglicht, wat er dan weer voor zorgt dat we ons ‘s avonds ineens niet meer moe voelen. En volgens een onderzoek van het CBS kampt bijna een kwart van de Nederlanders kampt met slaapproblemen. En een slaaptekort, slapeloosheid, een onderbroken slaapritme, etc. leiden tot verschillende kwaaltjes (o.a. hoofdpijn, slechte concentratie, energiegebrek) maar ook tot grotere problemen. Bij een groot slaaptekort kan je reactiesnelheid bijvoorbeeld trager zijn, heb je een verhoogd risico op o.a. diabetes en kan je geheugenproblemen krijgen. 

En de omschakeling naar wintertijd, wordt vaak ervaren als een mini-jetlag. Als je gewend bent om op redelijk vaste momenten te gaan slapen en op te staan, dan brengt een uur zeker wel wat verandering mee. Dit geldt nog meer voor jonge kinderen.

Het kan al helpen om enkele dagen voor de omschakeling een kwartiertje later te gaan slapen en op te staan. Zo heb je een minder abrupte verandering en spreid je dat extra uur slaap over meerdere dagen. Je programmeert eigenlijk je bioritme opnieuw, aangepast aan de wintertijd. Voor wie niet zo’n regelmatige slaper is, kan het helpen om de klok al de avond ervoor te verzetten, in plaats van ‘s nachts. Zo ben je de wissel een dagje voor en ben je je er bewuster van wanneer je wat later gaat slapen.

Daarnaast kunnen rustige geluiden een enorm verschil maken voor je gaat slapen. Sonos speelt hierop in met verschillende Sleep Stations die ze recent hebben gelanceerd op Sonos Radio. In samenwerking met specialisten (o.a. Mikael Jorgensen en Greg McCallister) zijn er verschillende Sleep Stations samengesteld die je helpen om tot rust te komen, in slaap te vallen en beter te slapen. 

Sonos koos er bewust voor om mensen niet met gezang of gesproken verhalen tot rust te laten komen. Menselijke stemmen zijn namelijk te afleidend waardoor we te veel gaan luisteren in plaats van ons te ontspannen en langzaam tot rust te komen. Wist je dat zelfs ruis je kan helpen om in slaap te vallen? En daarvoor geeft Sonos je ook de keuze uit witte, roze en bruine ruis. 

Dé oplossing of ultieme playlist bestaat dus niet, logisch toch als je bekijkt hoe sterk we allemaal van elkaar verschillen. Maar de juiste rustmomenten wanneer het nog licht is, een routine aangepast aan de verandering naar wintertijd en een reeks Sleep Stations, helpen je hopelijk bij het (terug)vinden van je slaapritme dit weekend. Welterusten en slaap lekker!

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie acter

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com