You are here: Home » IKEA » IKEA keuken kopen in corona tijd is teleurstellend

IKEA keuken kopen in corona tijd is teleurstellend

geschreven door Constance

Zoals jullie weten zijn Testman en ik inmiddels weer terug in Nederland, klaar voor het volgende avontuur, want we mogen weer aan de slag met een nieuw appartement. Spanje is net klaar, en nu is Nederland aan de beurt.Als blije én enthousiaste IKEA keuken gebruikers (we hadden ook een IKEA keuken in ons vorige huis), wilde ik een aantal weken geleden een afspraak maken om een nieuwe keuken te laten berekenen én te bestellen. Tot mijn grote verbazing was er een wachttijd van enkele weken voor een online afspraak, tot enkele maanden voor een ‘live’ afspraak. Dit zie je overigens pas op het moment dat je een datum en tijdstip wilt aanvinken, nergens  verschijnt er eerder een ‘pop-up’ dat er lange wachtrijen zijn.

Nu vond ik online afspreken geen bezwaar dus het online afsprakenformulier ingevuld, waarbij er ook 2 vragen gesteld werden; Wanneer wilt u de keuken geleverd hebben? En wilt u gebruik maken van de IKEA montage service? Antwoord van mij was; begin/half december en ik wil gebruik maken van de montage service.

Gisterenmiddag was het zover, ik had mijn online adviesafspraak. Ik had al een eigen ontwerp gemaakt want ik ben graag goed voorbereid. Het gesprek begon prima, de vriendelijke IKEA dame wilde weten of het klopte dat ik de keuken begin december geleverd wilde hebben. En vervolgens vroeg zij mij of het ook klopte dat ik de keuken gemonteerd wilde hebben. En als dat zo is, dan is er momenteel een wachttijd van 14 weken!!!

Dit was het moment waarop ik in 1e instantie verbijsterd was, want 14 weken wachten houdt in dat ik, met een beetje geluk, half februari 2021 een keuken gemonteerd heb. Maar mijn verbijstering sloeg om in boosheid, want ik heb toch aangegeven op het online formulier (weken geleden) dat de keuken gemonteerd moest worden, waarom heeft niemand mij hierover een bericht gestuurd? Tja, dat wist de desbetreffende dame ook niet, was wel een goede tip! (Dan vraag ik me af, heeft nu werkelijk niemand  dit eerder bedacht?)

Enfin, ik moest dit even op me laten inwerken, en ruggespraak houden met Testman want we moesten op stel en sprong zelf naar een montage bedrijf op zoek.

Enfin, gesprek gevoerd, mijn tekening was, op een paar kleine puntjes na prima, en ik kreeg het uitgewerkte plan in de mail. En op mijn vraag hoe nu verder, en of alles op voorraad is, kreeg ik te horen dat dat pas duidelijk zou worden als ik de bestelling geplaatst had. En om een bestelling te plaatsen moest ik een nieuwe afspraak maken! En die afspraak kon pas as donderdagmiddag ingepland worden, dat was de 1e mogelijkheid.

Vanmorgen had ik een oké van een monteur dus ik dacht weet je wat ik doe, ik bel IKEA vast dat zij mijn bestelling kunnen inplannen, dan zit ik vast in het systeem. Nu is bellen ook best lastig, maar ik heb me minutenlang door valse muziekjes heengewerkt en kreeg ik een dame aan de telefoon. Ik legde mijn verhaal uit en zij ging informeren bij de keukenafdeling in Delft of zij een plekje voor mij hadden om de order te bevestigen. (Mijn order staat zelfs al vermeld in mijn IKEA account.) Ze kwam terug met de mededeling dat ik toch echt tot as donderdag moet wachten want ik kan er niet tussendoor. Maar ik wil er niet tussendoor, ik wil op de knop ‘bestellen’ drukken en als men mij as donderdag terugbelt, voor het maatwerkaanrechtblad, helemaal prima maar dan staat de alles er vast in. Helaas, kan niet, kan pas as donderdag, was het antwoord. #computersaysno

Ik ben nog steeds met stomheid geslagen, want IKEA heeft haar ict systeem niet goed ingericht. Ik heb dus een bevestiging gekregen maar bij het drukken op de bestelknop, heb ik blijkbaar hulp van een medewerker nodig. Ik vergelijk het met een online bestelling van een koelkast en op het moment dat ik wil bestellen krijg ik een telefoontje met de mededeling dat iemand mij as donderdag telefonisch gaat helpen met het plaatsen van de bestelling.

En wat mij nog meer stoort is dat in bijna elke zin met uitleg waarom het is zoals het is, het woord Corona valt. En als klant begrijp ik dat er logistieke problemen zijn voort gekomen door Corona, maar om Corona ook de schuld te geven van het feit dat het bestelsysteem niet goed verloopt vind ik te makkelijk. Sterker nog, door Corona het is nog belangrijker dat de klanten weten hoelang de levertijden zijn en dan krijg je geen ‘Corona’ file, die dus wel ontstaan. Want als ik dit had geweten had ik in juli al een afspraak ingepland en was nu mijn keuken al besteld.

Als enthousiaste IKEA ambassadeur voel ik me aan het begin van de ‘customer journey’ al behoorlijk in de steek gelaten, dit is IKEA onwaardig.

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie acter

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com