Vorige week maandag is de LEMMO One E+Bike (in de kleur zand) bij mij afgeleverd door een koerier. En het eerste wat hij zei was ‘wat een mooie fiets!’. En dat is de LEMMO One E+Bike zeker, het is een mooie lichtgewicht fiets. Dus de testperiode kon van start gaan, zoals ik vorige week heb gemeld.
Wat valt er als eerste op?
De fiets is compleet, want hij komt met een standaard, heeft een bagagedrager voor fietstassen en er zit goede verlichting op. Bij het pakket zitten montage sleutels, een oplader en een speciaal sleuteltje om de koplamp te verwijderen. (Helaas was dit sleuteltje bij mijn pakket niet meegeleverd dus ik kan dit niet laten zien.)
Het feit dat er een bagagedrager voor fietstassen op de LEMMO One E+Bike zit is handig, maar je kan geen snelbinder bevestigen (alleen een spin) en dat is voor mij onhandig. Ik heb nl. geen fietstassen om mijn boodschappen in te doen en vond het lastig om mijn boodschappentas goed en stevig achterop de bagagedrager vast te zetten. Misschien kan erbij de volgende LEMMO fiets rekening mee gehouden worden.
Wat is er speciaal aan de LEMMO One E+Bike?
Zoals de naam E+Bike als zegt, is de LEMMO een fiets + een e-bike. Je kan de One heel gemakkelijk ombouwen van een gewone fiets naar een e-bike. In de online shop kan je er zelfs voor kiezen om de fiets te kopen en dan later, alsnog, het Smartpac bij te bestellen. Het Smartpac (de accu) zorgt ervoor dat je de LEMMO One in een handomdraai omtovert tot een e-bike. Je zet de knop, op je achterwiel, van de M-mode (gewone fiets) naar de E-mode (elektrische fiets), klikt het Smartpac op zijn plek en je rijdt met ondersteuning.
Hoe fietst de Lemmo One E+Bike?
Ik heb een aantal dagen op de One gefietst zonder Smartpac. Ik had geen lader ontvangen en het Smartpac was leeg maar dat gaf mij wel de kans om weer eens te gaan fietsen zonder ‘hulp’. Ik heb al een aantal jaren een e-bike en dan ben je best wel gewend aan fietsen zonder moeite.
Mijn eigen e-bike is een stadsfiets en ik zit dan ook meer rechtop. De LEMMO One E+Bike heeft een meer sportievere zit, en daar moet ik altijd aan wennen. Voor kleine stukjes (zoals even boodschappen doen) werkt het prima, maar als ik grotere tochten zou gaan maken, weet ik niet of ik voor een fiets met een sportieve zithouding zou kiezen. Maar dat is uiteraard zeer persoonlijk.
Zonder ondersteuning fietst de LEMMO One prima, er zitten 7 versnellingen op de fiets en je kan snel opschakelen, en bij stoplichten ’trekt’ ie goed op. Dit is bij mijn eigen e-bike, zonder ondersteuning, een stuk minder prettig.Afgelopen vrijdag is de oplader bezorgd en kon het Smartpac opgeladen worden. Het Smartpac is gemakkelijk los te koppelen van de fiets, want je neemt de accu hierdoor eenvoudig mee naar binnen. Dit is ook perfect als je een avondje op pad gaat met vrienden, hij past zelfs in een grote damestas. En het Smartpac is binnen 3 uur volledig opgeladen, dus dat gaat lekker snel. En je kunt het Smartpac ook gebruiken als oplader voor je smartphone of laptop.
Zodra je het Smartpac vastklikt (en je moet dan niet vergeten om de knop op het achterwiel in E-Mode te zetten) kan je met ondersteuning gaan fietsen. Op het Smartpac zit een ‘aan/uit’ knop en als je deze kort indrukt schakelt het Smartpac in. Het display op de stang gaat dan aan. Op het display kan je de mate van ondersteuning zien (er zijn 3 standen voor de ondersteuning en een boost knop) en ook hoe vol je accu is.
Op het stuur zitten de bedieningsknoppen. Aan de linkerkant kan je je verlichting aan en uitzetten (de verlichting werkt ook als je het Smartpac niet hebt aangesloten) en de bel en aan de rechterkant zit de knop voor de ondersteuning (als je deze langer indrukt gaat de boost modus aan) en het pookje voor de versnelling. En aan beide kanten vind je de remhendels.
Verder kan je de LEMMO One E+Bike ook aansturen d.m.v. de speciale app (Android & iOS). Hiermee kan je o.a. je fiets automatisch op slot zetten en je kan met de app navigeren, maar de app is niet essentieel om met de One op pad te kunnen gaan.
En in de LEMMO online winkel kan je verschillende accessoires bestellen, zoals een gekleurde hoes voor je Smartpac, bijpassende fietstassen en een speciaal slot.
Wat vindt Testman van de LEMMO One E+Bike?
Testman zit normaal graag op de MTB en was nieuwsgierig naar de LEMMO.
“Het viel gelijk op dat hij de directheid heeft van een MTB fiets. Scherp sturen, snel optrekken, alsof je met je MTB door de stadsjungle fietst. Standje 3 bij de ondersteuning zorgt dat je ook als eerste weg bent bij het verkeerslicht.
Testman heeft wel een puntje van aandacht; Klinkers en verkeersdrempels kunnen zorgen dat het Smartpac iets verschuift, waardoor de ondersteuning soms wegvalt. Wellicht is dit iets van de eerste serie, maar daar moet nog wel even naar gekeken worden”.
Maar Testman reed met een grote grijns rond en dat is een groot compliment van een kritische mountainbiker.
Conclusie
De LEMMO One E+Bike ziet er mooi uit en heeft een goede basisuitrusting.
Op het standaard model zit een ketting, en voor een meerprijs van euro 200,00 kan je de ketting inwisselen voor een riem. Als je de fiets thuis gestuurd krijgt, moet je er wel rekening mee houden dat je een aantal onderdelen zelf in elkaar moet zetten, dit is niet heel moeilijk en je krijgt het benodigde gereedschap meegeleverd. Tevens is er een online montage video beschikbaar.
De One is er in 2 kleuren (LEMMO grijs en LEMMO zand) en er zijn 3 verschillende groottes; ST, L en XL. De ST en L hebben wielen van 27.5 inch en de XL heeft wielen van 29 inch.
Het omzetten van een e-bike naar een gewone fiets werkt heel gemakkelijk, het omzetten van de knop op het achterwiel gaat heel soepel.
Het enige, wat voor mij niet prettig is, is de zithouding. Deze is teveel naar voren en ik vind dit niet prettig fietsen, Testman vindt deze zithouding wel prettig, dus het heel persoonlijk. Verder mis ik de snelbinders, je kan nu alleen maar fietstassen op de bagagedrager bevestigen.
Maar voor iedereen die van een sportieve fiets houdt, waarbij je kiezen om te fietsen met of zonder ondersteuning, is de LEMMO One E-Bike een prima fiets. En je kan bij een paar gespecialiseerde fietsendealers een proefrit inplannen.