Testman heeft jarenlang met heel veel plezier op zijn Dahon vouwfiets gereden, ondanks het feit dat hij deze niet gemakkelijk kwijt kon in de trein en regelmatig smeer en olie op zijn jas en pak kreeg van de ketting. Maar vorige week was ie het opeens helemaal zat.
Dus moest er een nieuwe vouwfiets komen en aangezien wij, enige jaren geleden al, de Strida vouwfiets hebben getest was dit voor Testman eigenlijk de enige optie. Want de Strida heeft een rubber aandrijfband en geen ketting en dus geen smeerprobleem. Verder kan je de Strida heel klein opvouwen waardoor je deze in de trein veel gemakkelijker kan opbergen dan een gewone vouwfiets en op het perron duw je of trek je de Strida heel eenvoudig met je mee. In 2009 hebben wij de Strida 5.2 meegekregen maar intussen is de Strida verbeterd en verder ontwikkeld. Er zijn momenteel 2 modellen te koop; de Xtra Speed en de MAS.
De aluminiumkleurige of zwarte Xtra Speed heeft 18′ inch wielen, geen versnellingen en weegt 9,5 kg. De zwarte MAS (dit is een special edition als eerbetoon aan de oprichter van Strida Mark Sanders) heeft 16′ inch wielen, 2 versnellingen (deze bedien met je voeten) en weegt 11,5 kg. Voor beide Strida’s kan je diverse accessoires aanschaffen, zoals een klein tasje voor op de bagagedrager, een verlichtingsset of een draagtas.
Testman heeft een testritje gemaakt en gekozen voor de Strida MAS, en natuurlijk gaat hij een uitgebreid testverslag schrijven, dus binnenkort meer over deze bijzondere vouwfiets.