Zoals ik een paar weken geleden al aankondigde gaan Testman en ik op pad met het nieuwste navigatiesysteem van Mio, de Mio Cyclo. Ofwel navigatie voor op de fiets!
Nu fietst Testman elke zondag buiten de gebaande paden, terwijl ik meer de stadsfietser ben dus konden we allebei de Mio Cyclo 300 proberen. Allereerst is het aanzetten (met de knop voorop de Cyclo 300) en instellen van de Cyclo 300 een fluitje van een cent, maar ik had ook niet anders verwacht. Je kunt verschillende profielen instellen (dus voor verschillende personen) en natuurlijk staat alles keurig in het Nederlands op je scherm. Het scherm is duidelijk en helder en met een druk op de knop kan je tussen de verschillende programma’s schakelen en instellen. Je bevestigt de Cyclo 300 op je stuur, dmv. een speciale knop die met tie wraps wordt vastgezet en hierin klik je de Cyclo 300 vast. En het apparaat is heel handzaam en klein en is ook gemakkelijk vast en los te maken.
Wat zit er in het hoofdmenu? Dashboard (overzicht vd. functies, kompas- en navigatiescherm en trainingsscherm), Navigeren (voor het plannen van de route, instellen van je thuislocatie, tracks, POI’s etc.), Geschiedenis (hier sla je je gefietste routes op en daarbij de hoogte, afstand, datum), Suprise Me (dit is een verrassingsroute, gebaseerd op de plek waar je bent en het aantal kilometers of tijd dat je wilt gaan fietsen), Training (in te stellen op afstand, tijd of calorieën) en Instellingen (hiermee kan je de profielen aanpassen en de instelling van de Mio Cyclo 300).
Testman is als eerste op pad gegaan met de Cyclo 300 en hij liep, als mountainbiker, tegen het volgende ‘probleem’ aan, de Cyclo 300 leidt je heel snel naar verharde fietspaden en dat wil je, als mountainbiker, nu net niet. Wij vermoeden dat de Cyclo 305 (speciaal bedoeld voor de sportieve fietser en mountainbiker) dit euvel niet heeft, maar zeker weten doen we het niet. Tevens kan je, online, een aantal routes downloaden, maar helaas zaten er geen mountainbike routes bij ons in de buurt bij. Toch heeft Testman wel een aantal andere functies uitgeprobeerd en hij vond het scherm duidelijk, de navigatie ‘bliep’ was prima te horen en ook kon je, na afloop, heel gemakkelijk alle informatie nalezen zoals de route die was afgelegd, het aantal kilometers en calorieën die verbrand waren.
Ik heb zelf, op weg naar een tuincentrum bij mij in de buurt, de Cyclo 300 gebruikt en gekeken of de route die ik normaal afleg, ook de route was die ik volgens de Cyclo 300 moest afleggen. En die route was exact gelijk. Verder heb ik de Suprise Me functie ingesteld en vanaf mijn huis gevraagd of ik een leuke fietsroute van 10 kilometer kan doen. En ook hierin werd ik niet teleurgesteld, want de Cyclo 300 koos een leuke ’toeristische’ route voor me uit. (Je krijgt de keuze uit 3 routes, en deze staan aangegeven met 3 verschillende kleuren.)
En niet alleen op de fiets kan je de Mio Cyclo 300 gebruiken, ook in de auto is het een prima navigatiesysteem en er wordt gebruik gemaakt van Open Street Map en TeleAtlas kaarten. En na aankoop is het wel handig om je toestel te registeren want dan kan je gebruik maken van de online updates en routes.
Momenteel werkt Mio aan een aantal functies, zoals herberekening van de route, het leesbaarheid van het scherm bij daglicht en Mio Share. De verwachting is dat deze extra’s beschikbaar zijn zodra de Cyclo 300 en de Cyclo 305 in de winkels liggen en dat is over een paar dagen.
Conclusie: Testman was niet ontevreden maar voor de echte mountainbiker is de Cyclo 300 niet geschikt. Ikzelf vond het prima apparaat en begrijp absoluut voor wie de Cyclo 300 wel bedoelt is, nl. de recreatieve fietser die met de auto naar een bepaalde plek rijdt en vanaf daar met de fiets op pad gaat. De navigatie is duidelijk en het is een gemakkelijk apparaat om te bedienen. En daarom ook een perfect Vaderdag Kado!