Homepage
Categorieën

Gerelateerde artikelen

  • December cadeautip; De slimme SmartHalo voor op je fietsstuur December cadeautip; De slimme SmartHalo voor op je fietsstuur
  • Test; Mio Combo 5107 LM, navigatie en dashcam in-een Test; Mio Combo 5107 LM, navigatie en dashcam in-een
  • MIO introduceert fietsnavigatiesysteem met WiFi MIO introduceert fietsnavigatiesysteem met WiFi
  • Elektrische auto huren in Amsterdam Elektrische auto huren in Amsterdam
  • Update Gadget Test Mio Cyclo 300 Update Gadget Test Mio Cyclo 300
  • Gadget Test: Mio Cyclo navigatie Gadget Test: Mio Cyclo navigatie
ladygadgets

GPS fietsnavigatie van Satmap

Vorig weekend was Testman in de Ardennen voor het jaarlijkse MTB uitje van een aantal vrienden. De afgelopen jaren werd gefietst in Houffalize, tijd om naar een andere plek af te reizen. De keuze viel op Bütgenbach, een bestemming in België, vlakbij de Duitse grens. Enige bezwaar van de nieuwe bestemming, was de minder goede bewegwijzering van de MTB routes.

Daarom leek een GPS fietsnavigatie apparaat ons reuze handig. We kregen via via de beschikking over een Edge 305 HR van Garmin en de Satmap active 10. Voor de lezers die minder bekend zijn met GPS navigatie een korte uitleg. Denk bij GPS fietsnavigatie aan een TomTom. Een belangrijk verschil is dat je als het ware je eigen routes over de kaarten van de GPS fietsnavigatie heen kan leggen. Deze routes kun je zelf aanmaken door eenvoudig gezegd, een kruimelspoor aan te maken op je apparaat. Daarnaast kun je bijvoorbeeld via het internet ook weer routes die door anderen zijn gemaakt, downloaden. Voor onze trip naar België wilden we vooral de laatste functionaliteit gaan gebruiken. Niets zo leuk natuurlijk, als de favoriete routes van de locals uit de Ardennen kunnen fietsen, in plaats van de standaardritten van de plaatselijke VVV.

Over de Garmin kunnen we kort zijn. Na 1.5 uur ergernis om via de geleverde software op je computer routes naar de Garmin te uploaden haakten we af. Het uploaden van routes die we gedownload hadden via het internet wilden gewoonweg niet lukken. Testman werd daarbij ook nog eens geholpen door een vriend die in een sportzaak werkt en graag mee wilden helpen om het apparaat gebruiksklaar te krijgen. Ter info, Testman werkt met een Macbook pro en is als Testman meer dan gemiddeld bedreven met nieuwe gadgets. Ons uitgangspunt daarbij, GPS fietsnavigatie mag niet veel moeilijker zijn dan een TomTom. En met dat in het achterhoofd besloten we de Garmin maar thuis te laten.

Via de hoofdredactrice van ladygadgets.blogo.nl kwamen we in contact met de importeur van de Satmap.

Deze stelde voor de Satmap active 10 mee te nemen voor onze testritten in de Belgische Ardennen. Het pakket dat we toegestuurd kregen bestond uit de Satmap 10 zelf, met daarnaast nog extra spullen om het apparaat op je fiets te bevestigen en de keuze uit gewone batterij of een accu en een snoer voor in de auto voor de energievoorziening. Daarnaast een aantal SD kaarten met de kaarten van Nederland en België.

Eerlijk gezegd leek het ook hier niet direkt liefde op het eerste gezicht, maar dat bleek onterecht, want zoals je kan lezen kwam de liefde wel degelijk en krijgt het verhaal een happe end. Zoals al eerder aangegeven, wij willen graag navigatiegadgets die net zo eenvoudig zijn in gebruik als de TomTom en Google Maps. Om bestanden, die je download van het internet, naar je Satmap over te zetten, heb je speciale software nodig. Op de Nederlandse sectie van Satmap, word je in eerste instantie alleen gewezen op Software voor Windows. Het lijkt erop dat voor de Mac gebruiker niets geregeld is. Na enig zoeken op Google leren we al snel dat er ook een Macversie voor de Satmap beschikbaar is. Toch een tikje vreemd, alsof de Nederlandse gebruikers geen Mac mogen of kunnen gebruiken.Uiteindelijk komen we erachter dat de mogelijkheden van de Satmap software voor Windows een  stuk groter zijn en besluiten we de routes die we hebben gedownload via een aantal fora, over te zetten via de Windows PC van de hoofdredactrice van ladygadgets. Het overzetten gaat overigens zeer gemakkelijk en we waren klaar voor onze trip.

Dan zijn we nu aangekomen bij het testgedeelte waar het uiteindelijk allemaal om draait, de test in het veld.

Ook dit was was even wennen, wanneer je nog nooit met fietsnavigatie hebt gewerkt dan kost het toch een half uurtje om er aan te wennen. Op je route kijken, de kaartveranderingen volgen en ook nog geconcentreerd fietsen, is de hoogste graad van multitasken voor een man. Maar hoe langer Testman op de fiets zat, hoe meer plezier hij er in kreeg. Op het apparaat wordt de route getoond die je hebt gekozen, de route die wij dus gedownload hadden van lokale fietsers. Daarnaast is je actuele plek ook duidelijk zichtbaar. Belangrijk voordeel hiervan is dat je zonder problemen van je route kunt afwijken, bijvoorbeeld wanneer je opeens een mooi alternatief ziet, om daarna weer gemakkelijk je oorspronkelijke route op te zoeken. En nogmaals, hoe langer we op de fiets zaten, hoe gemakkelijker het ging.

Tijd voor de conclusie: Het leukste voor ons was dat we dankzij de Satmap active 10 routes konden rijden die normaal alleen bekend zijn bij de locals. Wil je daarnaast afwijken van je oorspronkelijke route, dan is dat geen enkel probleem, je vindt altijd je weg weer terug. Het rijden met een routeplanner is even wennen, maar al snel krijg je dat onder de knie. Zijn er ook nadelen, jazeker, het downloaden en uploaden van routes vereist wat moeite, maar ook dat is snel onder de knie. En ja, soms valt de GPS even uit (tussen de bomen) maar dat kun je de Satmap nauwelijks kwalijk nemen. Ja, al met al is Testman zeer tevreden over dit apparaat, wellicht niet nodig voor de fietser die altijd dezelfde routes neemt. Maar, noem het de georganiseerde avonturier, zal veel plezier beleven aan deze navigatiegadget.